مراحل تبدیل دوچرخه ساده به دوچرخه برقی

فهرست مطالب

نحوه‌ی تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی

دوچرخه‌های برقی از تکنولوژی‌های جدید دنیای امروزی می‌باشند که نظر بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. دوچرخه‌ای که بتوانید هر زمان دلتان خواست با آن رکاب بزنید و ورزش کنید. هر زمان که خسته و کم انرژی بودید، از نیروی الکتریکی برای راندن دوچرخه خود استفاده کنید. قیمت دوچرخه های برقی خوب معمولا خیلی بالاست و اگر دنبال ارزان‌ترین آن ها بروید، کیفیت خوبی نخواهند داشت. راه ارزان و بهتری که وجود دارد تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی است. حتی اگر دوچرخه ندارید، می‌توانید با خرید یک دوچرخه ساده مناسب و تبدیل آن به دوچرخه برقی هزینه کمتری نسبت به خرید یک دوچرخه برقی بپردازید. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات برقی کردن دوچرخه و آموزش تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی را یاد بگیرید و به پاسخ این سوال که چطور دوچرخه را برقی کنیم خواهید رسید.

 

تعمیر دوچرخه شارژی

 

برای این کار شما باید قطعات مورد نیاز برای تبدیل یک دوچرخه معمولی به برقی را تهیه کنید. قطعاتی شامل باتری، موتور، درایور، دسته گاز و … که شما می‌توانید به صورت جداگانه و یا باهم که به آن کیت تبدیل دوچرخه برقی می‌گویند، تهیه کنید.

قبل از هرچیزی به مطالعه نقشه سیم کشی دوچرخه برقی اورجینال و نحوه نصب قطعات آنها خواهیم پرداخت.

چطور دوچرخه برقی را سیم کشی کنیم و قطعات را نصب کنیم؟

در ادامه با نحوه سیم کشی دوچرخه برقی و چگونگی اتصال قطعات مختلف آن با هم آشنا می‌شویم. در ابتدا می توانید انواع لوازم دوچرخه برقی را مشاهده کنید.

نمایشگر دوچرخه برقی (3)

موتور دوچرخه برقی (3)

دسته گاز دوچرخه برقی (3)

کنترلر دوچرخه برقی یا درایور دوچرخه شارژی؟

اگر قبل از درک درست درایور یا کنترلر دوچرخه شارژی آن را وصل کنید، احتمالا با باتری یا موتور سوخته مواجه خواهید شد. کنترلر همان چیزی است که از نامش پیداست. درایور قطعه ای است که بوسیله سیم‌های مختلف تمام قطعات برقی را برای کنترل تمام جنبه های دوچرخه برقی یکپارچه می‌کند. در داخل کنترلر یک برد وجود دارد که قدرت، سرعت، ولتاژ، آمپر و سایر ورودی ها و خروجی ها را از طریق سنسورها و سیستم عامل، کنترل و مدیریت می‌کند.

باتری وظیفه تامین انرژی را دارد و کنترلر برق را از باتری دریافت می‌کند و توان موردنیاز را بین قطعات مختلف توزیع می‌کند. کنترلر تصمیم می‌گیرد که چه مقدار توان باید به موتور برسد. این تصمیم با توجه به چرخاندن دسته گاز توسط شما گرفته می شود.

درایور دوچرخه برقی

جهت خرید درایور دوچرخه برقی روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید درایور دوچرخه برقی

چگونه دوچرخه را برقی کنیم؟

چگونه دوچرخه خود را برقی کنیم

برای برقی کردن دوچرخه نیاز است تا این کارها را مرحله به مرحله انجام دهید. در ادامه آموزش برقی کردن دوچرخه و آموزش ساخت دوچرخه برقی که توسط تیم ساپتک شاپ ، مرکز تبدیل دو چرخه معمولی به برقی آماده گردیده است، شما را راهنمایی خواهد کرد. برای درست کردن دوچرخه برقی شما نیاز به لوازمی همچون موتور الکتریکی، باتری قابل شارژ، کنترلر و یک دسته گاز دارید. برقی کردن دوچرخه معمولی با گام هایی که در ادامه بیان می شود. تبدیل دوچرخه به موتور با کمترین هزینه انجام می شود.

چطور باتری دوچرخه برقی را نصب کنیم؟

باتری منبع انرژی دوچرخه شارژی است. بنابراین نصب درست آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اکثر کنترلرها 8 کابل خروجی دارند که هر کدام یک یا چند سیم در رنگ های مختلف دارد. در بین این 8 کابل، دو کابل از بقیه بزرگتر هستند. یکی از آنها برای اتصال باتری است. معمولا کابل باتری شامل دو سیم به رنگ های قرمز و مشکی است. رنگ قرمز علامت بار مثبت و رنگ مشکی علامت بار منفی است. سیم رنگ قرمز را به قطب مثبت باتری و سیم رنگ مشکی را به قطب منفی باتری وصل کنید. اشتباه وصل کردن این سیم ها به کنترلر آسیب جدی می‌رساند. نصب باتری دوچرخه برقی از مهم‌ترین مراحل آموزش ساخت دوچرخه برقی می‌باشد.

 

برقی کردن دوچرخه

جهت خرید باتری دوچرخه برقی روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید باتری دوچرخه برقی

چطور موتور دوچرخه برقی را نصب کنیم؟

باتری را نصب کرده‌اید و اکنون نوبت موتور است. کابل موتور دارای دو سیم آبی و زرد است. نصب موتور روی دوچرخه به اندازه‌ی باتری خطرناک نیست. بنابراین سیم های کابل مخصوص موتور را به موتور متصل کنید. اگر موتور درست کار کرد یعنی سیم‌ها را درست وصل کرده‌اید. اگر موتور در جهت عکس چرخید احتمالا باید سیم‌ها را جابجا کنید. اما اگر با جابجایی سیم‌ها مشکل حل نشد احتمالا ایراد از اتصال دسته‌ی گاز است. در هرصورت پیاده سازی و نصب موتور روی دوچرخه از مراحل حساس درست کردن سیستم برای دوچرخه برقی به حساب می‌آید و شما باید این کار را با دقت انجام دهید. برای آموزش نحوه تعمیر دوچرخه شارژی کنید.

 

موتور دوچرخه برقی برند بوش

جهت خرید موتور دوچرخه برقی روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید موتور دوچرخه برقی

سوئیچ دوچرخه برقی

سوئیچ وظیفه ی قطع و وصل جریان به کنترلر را دارد. با سوئیچ دوچرخه را می‌توانید خاموش و روشن کنید. سیم های سوئیچ معمولا قرمز و آبی هستند و از آنجایی که برای اتصال سوئیچ مشکل مثبت و منفی را نخواهید داشت، فقط باید آن را به ترمینال درست وصل کنید.

سوئیچ دوچرخه برقی

 

دسته ی گاز دوچرخه برقی

دریچه های گاز معمولی پلاستیکی هستند، اما دریچه گاز با کیفیت، ضدآب است و داخل آن یک میله ی فلزی وجود دارد. اتصال آن به ترمینال بسیار مهم است زیرا موتور را کنترل می‌کند. همانطور که گفتیم اگر سیم های دریچه ی گاز جابجا وصل شوند دوچرخه در جهت برعکس حرکت خواهد کرد.

 

آموزش برقی کردن دوچرخه

 

جهت خرید دسته گاز دوچرخه برقی روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید دسته گاز دوچرخه شارژی

ترمز دوچرخه برقی

سیم های ترمز را نیز به پورت مناسب وصل کنید. یک سوئیچ در داخل ترمز وجود دارد. هنگامی که ترمز می‌گیرید، سوئیچ سیگنال را به درایور می‌فرستد و برق را قطع می‌کند.

 

ترمز دوچرخه برقی

 

نمایشگر دوچرخه برقی

وجود این قطعه حیاتی نیست اما برای درک درست شما از وضعیت دوچرخه بسیار مفید است. اتصال صفحه نمایش کمی پیچیده تر از سایر قطعات است. برخی از کنترلر ها برای اتصال نمایشگر 5 سیم و برخی دیگر تنها سه سیم دارند. همه ی اینها بستگی به نوع درایور شما خواهد داشت.

 

نمایشگر دوچرخه برقی 36 ولت

جهت خرید نمایشگر دوچرخه برقی روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید نمایشگر دوچرخه شارژی

لوازم ساخت دوچرخه برقی کدامند؟

شما برای برقی کردن دوچرخه خود به لوازم و ابزاری نیز نیاز دارید. همه‌ی این ابزار را قبل از شروع به کار آماده کنید تا در حین کار مشکلی برای شما پیش نیاید. برخی از ابزارهای مهم و لوازم ساخت دوچرخه برقی را در ادامه آورده‌ایم:

  • انبردست
  • پیچ گوشتی دوسو و چهارسو
  • آچار تخت
  • آلن و بست کمربندی

قیمت قطعات دوچرخه برقی چند است؟

به طور کلی هرکدام از قطعات دوچرخه برقی، قیمت و ویژگی‌های خاص خود را دارند. برای اطلاع از قیمت قطعات دوچرخه برقی می‌توانید روی هر محصول کلیک کنید و مشخصات آن‌ها را بخوانید.

 

کنترلر دوچرخه برقی

کنترلر دوچرخه برقی

 

اگر به دنبال خرید قطعات دیگر با کیفیت دوچرخه برقی هستید روی لینک زیر کلیک کنید.

قطعات دوچرخه برقی

 

چه دوچرخه ای برای تبدیل به دوچرخه برقی مناسب‌تر است؟

اگر در حال حاضر دوچرخه ندارید اولین کاری که باید بکنید خرید دوچرخه است. شما حتی می‌توانید یک دوچرخه دست دوم را برای این کار خریداری کنید. شما می‌توانید هر دوچرخه ای را برای این کار بخرید اما اگر به جزئیاتی که در ادامه می‌گوییم توجه کنید نتیجه ی بهتری خواهد گرفت.

 

آموزش ساخت دوچرخه برقی

 

 

دوچرخه های کوهستانی که ترمز آنها دیسکی است و در جلو قرار دارد و فرمان عریضی دارند برای برقی کردن دوچرخه گزینه بهتری هستند. فرمان عریض مناسب قرارگیری نصب نمایشگر و چراغ ها می‌باشد. اما اگر دوچرخه‌ی کوهستانی پیدا نکردید سعی کنید دوچرخه ای انتخاب کنید که شاسی محکمی داشته باشد و از سیستم زنجیر و چرخ دنده‌ی خوبی بهره مند باشد. زیرا با اضافه کردن تجیهزات الکتریکی وزن دوچرخه بالاتر می رود. همچنین موتور باید به زنجیر وصل شود و اگر زنجیر کیفیت پایینی داشته باشد به مشکل برخواهید خورد. به علاوه برای تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی باید کیت دوچرخه برقی کامل و مناسبی را تهیه کنید.

سعی کنید دوچرخه ای در سایز های 26 ، 20 یا 16 اینچ تهیه کنید. این ها معمول ترین مدل های دوچرخه هستند. دوچرخه‌های سایز کوچک مثل 16 اینچ شتاب بیشتری دارند و در مقابل ناهمواری ها نرم تر هستند ولی سرعت زیادی به خاطر چرخ های کوچکتری که دارند نمی‌توانند بگیرند.

کدام کیت برای تبدیل دوچرخه معمولی به برقی مناسب است؟

همانطور که گفتیم کیت دوچرخه برقی در فرآیند برقی کردن دوچرخه بسیار مهم است. حال که دوچرخه مورد دلخواه و مناسب خود را خریداری کرده اید، باید به سراغ انتخاب کیت بروید. این کیت ها انواع مختلفی دارند، که شامل دسته گاز، کنترلر و چرخی که موتور روی آن نصب شده است.

 

کیت دوچرخه برقی

 

برخی از مدل ها صفحه نمایشگر و اهرم ترمز هم دارند که البته اینها آن قدر ها هم ضروری نیستند. در برخی از مدل ها هم چرخی وجود ندارد و فقط یک موتور است که باید آن را به نحوی به چرخ اصلی دوچرخه متصل کنید. دقت کنید چرخ کیت انتخابی هم سایز چرخ اصلی دوچرخه و چرخ جلو باشد. زیرا تعویض چرخ جلو بسیار راحت تر است. همچنین سعی کنید کیت و باتری را از یک محل خریداری کنید که مشکل خاصی نداشته باشید. اگر در تبدیل کردن دوچرخه به موتور دچار مشکل شدید، می‌توانید از آموزش تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی که بالاتر به آن اشاره کردیم نیز استفاده کنید.

باتری مناسب برای تبدیل دوچرخه معمولی به برقی کدام است؟

سعی کنید باطری‌ای بخرید که برای همین‌کار تولید شده است و مخصوص دوچرخه برقی است. چون معمولا این باتری‌ها شارژر هم همراه خود دارند و راحت تر روی دوچرخه نصب می‌شوند. ولتاژ و ظرفیت باتری باید با کیتی که خریده‌اید متناسب باشد. هر چه ولتاژ بیشتری داشته باشد قدرت دوچرخه بیشتر می‌شود. باتری های 36 ولت یا 48 ولت مناسب ترین گزینه برای شما هستند. برای آموزش سیم کشی اسکوتر برقی کلیک کنید.

 

لوازم ساخت دوچرخه برقی

 

ظرفیت باتری مقدار مسافتی است که دوچرخه می‌تواند با یک بار شارژ طی کند. اگر قصد طی مسافت‌های طولانی‌ تری را با دوچرخه شارژی خود دارید باتری 20 آمپری برای این کار مناسب است. باتری 10 آمپر برای کسانی خوب است که با یک بار شارژ مسافت های کوتاه تری را معمولا طی می‌کنند.

چرخ قدیمی دوچرخه را باز کنید

برای باز کردن چرخ دوچرخه ی خود را برعکس کنید و آن را از طرف صندلی و فرمان روی زمین قرار دهید. حال با شل کردن پیچ های رینگ آن را از چرخ جدا کنید. اگر دوچرخه دارای ترمز دیسکی می باشد گیره یا فنرهای نگهدارنده ی لنت ها را بردارید. پدها را با انبر سوزنی بیرون بکشید و کنار بگذارید.

تویوپ و لاستیک را از هم جدا کنید

با استفاده از اهرم پلاستیکی طوری که تویوپ سوراخ نشود لاستیک و تویوپ را از چرخ قدیمی جدا کنید. سپس با همان اهرم لاستیک و تویوپ را درون چرخ جدید جای گذاری کنید.

چرخ جدید را روی دوچرخه نصب کنید

 

چگونه دوچرخه خود را برقی کنیم؟

 

چرخ جدید که روی آن موتور نصب است را روی دوچرخه قرار دهید و اجزای ترمز را به آن وصل کنید. همان اعمالی را که برای باز کردن چرخ قدیمی انجام دادید به صورت معکوس برای بستن چرخ برقی جدید انجام دهید. اگر چرخ عقب را تعویض می کنید، حتما زنجیر آن را طوری تنظیم کنید که به درستی جا بیفتد.

دسته گاز و کنترلر دوچرخه برقی را نصب کنید

 

تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی

در این مرحله از برقی کردن دوچرخه باید دسته گاز را به فرمان طوری که جهت گاز دادن آن به سمت شما باشد قرار دهید. سپس کنترلر را در جای مناسبی از دوچرخه نصب کنید و کابل آن را به دسته گاز متصل نمایید.

کابل های دسته گاز و کنترلر را به باتری و موتور متصل نمائید

 

تبدیل دوچرخه به موتور با وسایل ساده

 

حالا کابل های دیگر دسته گاز و کنترلر را به باتری متصل نمایید. همچنین از کنترلر یک کابل را باید به موتور روی چرخ دوچرخه متصل نمایید. حواستان باشد دو سیم باتری را همزمان لمس نکنید. بسیار خطرناک است.

باتری دوچرخه برقی را نصب کنید

 

مراحل تبدیل دوچرخه ساده به دوچرخه برقی

 

حال باتری را به وسیله ی محفطه ی آن روی دوچرخه نصب کنید. بیشتر باتری ها به گونه ای طراحی شده اند که می‌توانند جای قمقمه بر روی دوچرخه قرار بگیرند. این مکان ایده آل است زیرا مرکز ثقل را پایین نگه می دارد. در غیر اینصورت می‌توانید باتری را در پشت دوچرخه و جایی که به دوچرخه های معمولی سبد حمل بار می‌بندند نصب کنید.

سیم های دوچرخه برقی را جمع کنید

 

چگونه دوچرخه را برقی کنیم؟

 

و در پایان و برای محکم کاری و ایمنی بیشتر کابل ها و سیم ها را با استفاده از بست کمری جمع کنید و در جای مناسبی ببندید.

دوچرخه برقی شما آماده است!

 

چگونه دوچرخه را برقی کنیم؟

 

مراحل برقی کردن دوچرخه تمام شده است و اکنون می‌توانید سوار دوچرخه برقی خود شوید. برای به حرکت در آوردن آن به آرامی دسته گاز را بچرخانید. در ابتدا سعی کنید در منطقه کم جمعیت برانید تا کاملا به دوچرخه‌ی جدید خود عادت کنید.

شارژر دوچرخه برقی

 

اموزش برقی کردن دوچرخه

 

همان طور که گفتیم اگر باتری مخصوص دوچرخه برقی بخرید، همراه آن یک شارژر هم دریافت خواهید کرد. زمانی که شارژ باتری تمام شد می‌توانید به راحتی آن را به شارژر متصل کنید و طبق دستور العمل هر باتری در مدت زمان موردنیاز آن را به پریز متصل کنید.

 

برای برقی کردن دوچرخه چند راه وجود دارد؟

2 راه برای برقی کردن دوچرخه

برای برقی کردن دوچرخه 2 روش کلی وجود دارد و به طور کلی تنها در این دو حالت می‌توان دوچرخه ساده را تبدیل به دوچرخه برقی و حرفه‌ای کرد.

  1. خرید کیت مناسب
  2. ساخت اختصاصی سیستم برقی

با خرید کیت مناسب و سازگار با نوع دوچرخه می‌توانید درصورت داشتن اطلاعات و ابزارآلات لازم، خود نیز برای تبدیل دوچرخه ساده به برقی اقدام کنید. البته باید در نظر داشته باشید که در انتخاب کیت مناسب که شامل موتور، باتری، کنترلر، سنسورها و نمایشگر می‌باشد، دقت داشته باشید. سپس با استفاده از مراحلی که برای شما گفتیم می‌توانید اقدام به برقی کردن دوچرخه کنید.

در روش دوم معمولا تنها در صورتی می‌توانید دوچرخه را خودتان برقی کنید که دانش و مهارت الکترونیکی را به اندازه کافی داشته باشید. در غیر اینصورت برای این‌کار باید به مراکز معتبر برای برقی کردن دوچرخه اقدام کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله ما به طور کامل و قدم به قدم نحوه تبدیل دوچرخه ساده به دوچرخه برقی را بررسی کردیم و یاد دادیم که چطور دوچرخه خود را برقی کنیم و تمام اجزای آن را جز به جز به شما آموزش دادیم و لوازم ساخت دوچرخه برقی معرفی شد. همچنین قیمت قطعات دوچرخه برقی داده شد و دو راه اساسی برای برقی کردن دوچرخه ارائه شد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 4]

مقالات مرتبط

12 دیدگاه در “مراحل تبدیل دوچرخه ساده به دوچرخه برقی

  1. محمد حسین گفت:

    سلام. یعنی هر کسی واقعا می تونه خودش دوچرخه بسازه؟ من که می ترسم کلی هزینه کنم و آخرشم نتیجه ای نداشته باشه

    1. asadi گفت:

      سلام بله دوست عزیز اگر قطعات و مهارت کافی باشه قطعا قابل اجرا هست.

  2. احمد گفت:

    سلام کیت کامل دوچرخه برقی دارید؟

    1. mrbarati گفت:

      سلام وقت بخیر بله موجود هست

  3. رفیعی گفت:

    سلام
    آیا امکانش هست که خودتان سه چرخه معمولی را به برقی تبدیل کنید؟ هزینه اش چقدر تموم میشه؟

    1. asadi گفت:

      سلام وقت بخیر
      باواحد فنی در ارتباط باشید
      09194088807

  4. حسن گفت:

    سلام آیا میتوان دوچرخه ۲۸ قدیمی را برقی کرد؟ من میخواهم این کار را خودم انجام بدهم -حسن فلاح ازدست

    1. اسماعیل براتی گفت:

      سلام
      بله امکان برقی کردن هست

  5. ناشناس گفت:

    سلام
    حدود قیمت کیت دو چرخه برقی چقدر است

    1. iman khouran گفت:

      سلام دوست عزیز این محصول موجود نیست!

  6. محمد گفت:

    سلام چطوری میتوانم دوچرخه به برقی تبدیل کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب
سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
ساپتک شاپ

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

نحوه ارتباط*