اسکوتر برقی چقدر شارژ نگه می دارد؟

فهرست مطالب

نحوه شارژ اسکوتر برقی و مدت زمان شارژ اسکوتر برقی

یکی از مهم‌ترین مسائلی که هنگام خرید اسکوتر برقی باید به آن توجه کرد، این است که نحوه شارژ اسکوتر برقی چگونه است و اسکوتر برقی چقدر شارژ نگه می‌دارد؟ اسکوتر ها مانند سایر لوازم دیجیتالی از باتری‌های خاص تشکیل شده‌اند و باتوجه به ویژگی‌هایی که هر اسکوتر دارد، مدت زمان شارژ اسکوتر برقی نیز متغیر است که در ادامه به بررسی فرآیند شارژ اسکوتر برقی و اینکه اسکوتر برقی چند ساعت باید شارژ شود خواهیم پرداخت.

هاوربردها که کوچکترین نوع اسکوتر برقی هستند 2 الی 3 ساعت نیاز به شارژ شدن دارند تا بتوانند 40 دقیقه الی 1 ساعت حرکت کنند. سایر اسکوترها زمان شارژ برابر یا بالاتری نسبت به هاوربردها دارند ولی مدت زمان نگه داری شارژ آن ها بالاتر است. با ما همراه باشید تا مدت زمان شارژ انواع اسکوتر و مدت نگه داری شارژ و نحوه شارژ آنها را با هم ببینیم.

نحوه شارژ اسکوتر برقی به توصیه تولید کننده و نوع باتری استفاده شده در اسکوتر بستگی دارد. بعضی اسکوترها دارای باتری قابل تعویض هستند که می‌توان آنها را با استفاده از شارژر مشخصی شارژ کرد. اما برخی دیگر از اسکوترها دارای باتری داخلی ثابت هستند که باید با شارژر اختصاصی آن شارژ شوند.

مدت زمان شارژ اسکوتر برقی نیز بستگی به نوع باتری، ظرفیت باتری، و شدت جریانی که برای شارژ باتری استفاده می‌کند دارد. معمولاً برای شارژ کامل باتری اسکوتر برقی حدود 4 تا 8 ساعت زمان لازم است. اما بهتر است برای مطمئن شدن از مدت زمان شارژ مورد نیاز، دستورالعمل های شارژ ارائه شده توسط تولید کننده را دنبال کنید.

باطری اسکوتر برقی

باتری «مخزن سوخت» اسکوتر برقی شماست. انرژی مصرف شده توسط موتور DC، چراغ ها، کنترلر و سایر لوازم جانبی را ذخیره می‌کند. اکثر اسکوترهای برقی به دلیل چگالی انرژی و طول عمر عالی، بسته باتری لیتیوم یون دارند. بسیاری از اسکوترهای برقی برای بچه ها و سایر مدل های ارزان قیمت حاوی باتری های سرب اسیدی هستند. در یک اسکوتر بچه گانه، بسته باتری از سلول ها و قطعات الکترونیکی جداگانه تشکیل شده است که سیستم مدیریت باتری(BMS) نامیده می‌شود. 

بسته‌های باتری بزرگ‌تر ظرفیت بیشتری دارند که بر حسب وات ساعت اندازه‌گیری می‌شوند و به اسکوتر برقی اجازه می‌دهند بیشتر حرکت کنند. با این حال، آنها همچنین اندازه و وزن اسکوتر را افزایش می دهند و باعث می شود آن را کمتر قابل حمل کنند. علاوه بر این، باتری‌ها یکی از گران‌ترین اجزای اسکوتر هستند و هزینه کلی نیز بر این اساس افزایش می‌یابد.

جهت مشاهده تمام مدل های باتری اسکوتر برقی روی دکمه ی زیر کلیک کنید

بسته های باطری اسکوتر برقی

برای ساخت یک بسته باتری با ظرفیت صدها یا هزاران وات ساعت، بسیاری از سلول‌های لیتیوم یونی 18650 مجزا در یک ساختار آجر مانند جمع می‌شوند. بسته باتری آجر مانند توسط یک مدار الکترونیکی به نام سیستم مدیریت باتری (BMS) نظارت و تنظیم می شود که جریان برق را به داخل و خارج از باتری کنترل می‌کند.

سلول های جداگانه در بسته باتری به صورت سری (انتها به انتها) متصل می‌شوند که مجموع ولتاژ آنها است. به این ترتیب می‌توان اسکوترهایی با بسته‌های باتری 36 ولت، 48 ولت، 52 ولت، 60 ولت یا حتی بزرگ‌تر داشت.

اسکوتر برقی چقدر شارژ نگه می دارد؟

سپس این رشته های مجزا (بسیاری از باتری ها به صورت سری) به صورت موازی به هم متصل می‌شوند تا جریان خروجی افزایش یابد. با تنظیم تعداد سلول ها به صورت سری و موازی، سازندگان اسکوتر برقی می‌توانند ولتاژ خروجی یا حداکثر جریان و ظرفیت آمپر ساعت را افزایش دهند.

تغییر پیکربندی باتری کل انرژی ذخیره شده را افزایش نمی‌دهد، اما به طور مؤثر به باتری اجازه می‌دهد برد بیشتر و ولتاژ کمتری ارائه دهد و بالعکس.

باتری های اسکوتر برقی چقدر عمر می‌کنند؟

باتری های اسکوتر برقی بسته به ذخیره سازی، شرایط استفاده و ظرفیت باتری بین 2 تا 4 سال و بین 5000 تا 8000 کیلومتر دوام خواهند داشت. اگر بیشتر از اسکوتر خود استفاده کنید یا آن را به درستی شارژ نکنید، عمر باتری کمتر می‌شود. مواردی که روی عمر باتری تاثیر گذارند به شرح زیر است:

  1. چگونه باتری خود را شارژ می‌کنید.
  2. چگونه روی اسکوتر سوار می شوید.
  3. وزن اسکوتر سوار.
  4. فاصله ی استفاده از اسکوتر در روز.
  5. محل نگهداری اسکوتر.
  6. سطوحی که اسکوتر روی آن حرکت می‌کند.

مدت زمان شارژ اسکوتر برقی

باتری 3 سلولی اسکوتر برقی چند ساعت شارژ نگه میدارد؟

مدت زمان تامین و نگهداری شارژ اسکوتر برقی به ظرفیت باتری بستگی دارد اما بطور کلی باتری 3 سلولی حدودا 2 ساعت شارژ نگه می‌دارد.

با توجه به استفاده صحیح و نگهداری درست، باتری‌های اسکوتر برقی معمولاً بین 300 تا 500 بار شارژ و دشارژ (کلیک‌های الکتریکی) دارند. این بدان معنی است که بعد از شارژ کامل، شما می‌توانید در مدت زمانی بین 300 تا 500 بار به شارژ دوباره آن‌ها بپردازید.

اما باتری‌های اسکوتر برقی معمولاً بین 2 تا 5 سال (تقریباً 1000 تا 1500 شارژ) عمر مفید دارند. عوامل مختلفی مانند شرایط آب و هوایی، شرایط نگهداری و کیفیت باتری، بر عمر و کیفیت آن‌ها تأثیر می‌گذارند.

همچنین اگر از باتری‌های باکیفیت برای اسکوتر خود استفاده کنید و به نگهداری صحیح و شارژ کردن درست آن‌ها توجه کنید، می‌توانید عمر بیشتری را از باتری های اسکوتر خود بگیرید.

نکات مهم در نگه داری باتری اسکوتر برقی

باتری را کاملا خالی نکنید.

یکی از راه هایی که باعث می‌شود باتری اسکوتر برقی دوام بیشتری داشته باشد این است که هرگز آن را کاملا خالی نکنید. تخلیه کامل باتری و شارژ مجدد ممکن است برای برخی دستگاه ها خوب باشد، اما در مورد باتری های اسکوتر برقی اینطور نیست. سعی کنید همیشه باتری را بالای 10 تا 40 درصد نگه دارید.

هنگام سواری و بالارفتن از شیب های تند به اسکوتر خود فشار بیشتری وارد نکنید. توقع بالا رفتن از هر شیبی را از اسکوتر خود نداشته باشید. مخصوصا اگر اسکوتر شما آفرود نباشد. انجام این کارها باعث مصرف بیشتر باتری و تخلیه ی سریع تر آن می‌شود. تخلیه‌ی سریع باتری یعنی افزایش تعداد سیکل های باتری و کاهش عمر آن. برای جلوگیری از تخلیه باتری همواره پس از استفاده از اسکوتر آن را به شارژ بزنید.

اسکوتر برقی خود را به طور منظم شارژ کنید.

شارژر کردن باتری به دفعات زیاد نه تنها از خالی شدن باتری جلوگیری می‌کند، بلکه عمر باتری را به حداکثر می‌رساند. حتی اگر پس از یک روز کامل سواری، هنوز مقدار زیادی شارژ باتری اسکوتر باقی مانده است، آن را در پایان روز به شارژ بزنید. به این موضوع فکر کنید: آدمی که سه بار در روز غذا می‌خورد انرژی و عملکرد خوبی در طول روز دارد. ولی آدمی که فقط یک وعده در روز بخورد انرژی او به مرور تحلیل می‌رود و کارایی خوبی نخواهد داشت.

نگه داری باتری اسکوتر برقی

باتری را بیش از حد شارژ نکنید.

همانطور که مهم است باتری را به طور مکرر شارژ کنید، به همان اندازه مهم است که آن را بیش از حد شارژ نکنید. شرکت‌ها برای شارژ باتری میانگین زمانی را اعلام می‌کنند. حتما با به پایان رسیدن زمان، شارژر را از پریز جدا کنید. اگر باتری شما بیشتر از مدت زمان توصیه شده شارژ می‌شود، ممکن است باتری اسکوتر برقی شما معیوب باشد یا عمر آن به پایان رسیده باشد و باید آن را تعویض کنید.

باتری را همیشه در یک حد شارژی نگه دارید

حتی اگر قرار است برای مدت طولانی از اسکوتر خود استفاده نکنید حتما شارژ باتری را تا 40-50 درصد نگه دارید. باتری های لیتیوم یونی زمانی که شارژ ذخیره دارند بیشتر دوام می آورند. حداقل هر 30 روز یکبار باتری خود را شارژ کنید. با این کار باتری ظرفیت و عملکرد خود را حفظ خواهد کرد.

از شارژر مناسب استفاده کنید. برخی از مشتریان ترجیح می‌دهند شارژر را پس از خرید اسکوتر و از مکانی دیگر و با قیمتی ارزان تر بگیرند. اما استفاده از شارژری که برای باتری شما در نظر گرفته نشده است، می‌تواند به باتری آسیب برساند و عمر آن را کاهش دهد. ممکن است باتری را کم یا بیش از حد شارژ کند، به خصوص اگر مشخصات مناسبی که باتری شما نیاز دارد را نداشته باشد.

باتری  را در دمای مناسب نگه دارید.

با قرار دادن اسکوتر برقی یا باتری آن به صورت جداگانه در دمای مناسب، عمر باتری را به حداکثر برسانید. دمای مخصوص هر باتری معمولا در دفترچه راهنمای محصول نوشته شده است. اگر این طور نبود فقط سعی کنید در دمای خیلی گرم و خیلی سرد نباشد. دمای ایده آل دمایی است که انسان می‌تواند تحمل کند. بنابراین از قرار دادن اسکوتر خود زیر نور مستقیم خورشید یا در بیرون از خانه در طول زمستان جدا خودداری کنید.

بهترین برندهای باتری اسکوتر برقی

باتری های اسکوتر برقی با توجه به کیفیت ساخت و برند، به طور معمول حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ چرخش شارژ و تخلیه را می‌توانند تحمل کنند. اما مدت زمان به کارگیری و عمر باتری نیز به استفاده و نحوه مراقبتی که از آن برقرار است وابسته است.

برندهای معتبری که باتری‌های با کیفیت برای اسکوترهای برقی تولید می‌کنند عبارتند از:

  • LG
  • Panasonic
  • Samsung
  • Sony
  • A123 Systems
  • Kokam
  • BYD
  • Tesla (باتری های سری Powerwall)

لازم به ذکر است که بسته به نوع و برند اسکوتر برقی ممکن است دیگر برندها نیز باتری های مناسب برای آن داشته باشند. در هر صورت، فراگیر شدن باتری‌های لیتیوم یون در اسکوترهای برقی، برتری در کیفیت و نوع باتری‌ها را بیشتر کرده است.

بهترین برندهای باتری اسکوتر برقی

باتری اسکوتر برقی سامسونگ

سلول‌های لیتیوم یونی در بسته باتری اسکوترهای الکترونیکی توسط تعداد معدودی از شرکت‌های مختلف بین‌المللی ساخته شده‌اند. با کیفیت ترین سلول ها توسط ال جی، سامسونگ، پاناسونیک و سانیو ساخته شده است. این برندها در اسکوترهای گران قیمت استفاده می‌شوند.

اکثر اسکوترهای برقی مقرون به صرفه دارای بسته های باتری ساخته شده از سلول های عمومی ساخت چین هستند که کیفیت آنها پایینتر است. بنابراین در بازار ایران هم اکثر باتری ها چینی است. اما اسم سامسونگ زیاد به گوش می‌خورد. این موضوع اکثرا یک ترفند بازاریابی بیشتر نیست.

با این اوصاف در بین باتری های چینی اختلاف کیفیت وجود دارد. سعی کنید این باتری ها را از جای مطمئنی خریداری کنید که به صورت تخصصی در این حوزه کار می‌کنند.

باتری اسکوتر برقی خوب را چگونه تشخیص دهیم؟

برای باتری خوب سعی کنید ابتدا از فروشگاهی خرید کنید که معتبر باشد و یا سایتی که دارای نماد الکترونیکی است و به شما مهلت تست می دهند. مهلت تست به این خاطر مهم است که باتری‌ها اگر مشکلی داشته باشند در چند روز اول مصرف نشان می دهند.

باتری های خوب برای اسکوتر برقی به وضوح عمر طولانی تری دارند، در طول مدت زمان بیشتری قابل شارژ هستند و توان تولید برق بیشتری دارند. برای تشخیص باتری خوب برای اسکوتر برقی، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

باتری 3 سلولی چند ساعت شارژ نگه می‌دارد؟

۱- ظاهر باتری:  بدنه باطری باید بدون هرگونه خش و خط  باشد و مشخصات سازنده باتری بر روی آن به صورت مناسب نوشته شده باشد.

۲- توان باتری: باتری های خوب برای اسکوتر برقی باید توان بالایی داشته باشند. شما می‌توانید میزان توان باتری را با بررسی ولتاژ خروجی مشابه با فناوری‌های باتری مشابه در بازار تعیین کنید.

۳- عمر باتری: عمر باتری های خوب برای اسکوتر برقی باید بیشتر از ۲ سال باشد. به عنوان یک ابزار استفاده می شوند، به همین دلیل است که باتری ها نیاز به تعویض پس از حدود ۲ سال از استفاده دارند.

۴- زمان شارژ: باتری‌های خوب برقی باید به زودی شارژ شوند، و برق تولیدی به طور مناسب توسط اسکوتر برقی تولید شوند. در صورتی که باتری پس از شارژ طولانی مدت برق نداشته باشد، این نشانگر این موضوع است که باتری در حال خراب شدن است.

۵- شارژ سریع: باتری‌های خوب دارای سیستم شارژ سریع هستند. این به معنای این است که زمان شارژ کوتاه‌تر است و شما به سرعت اسکوتر برقی خود را شارژ می‌کنید.

به طور کلی، باتری‌های خوب را می‌توان به راحتی از باتری های بد با استفاده از چند آزمون ساده برای بررسی عملکرد و قدرت باتری تشخیص داد.

 

اسکوتر برقی چگونه کار می‌کند؟

از آنجایی که سیستم فرمان و باتری اسکوتر برقی با هم هماهنگ و متصل هستند، باتری برای ارسال انرژی الکتریکی به موتور ها دست بکار می‌شود. این موتور ها معمولا روی توپی چرخ ها نصب شده‌اند و هنگامی که فرد، سیستم گاز را فشار می‌دهد، این انرژی به باتری و سپس از باتری به موتور منتقل می‌شود که در نهایت چرخ ها را به حرکت درمی‌آورد.

اسکوتر برقی چند کیلومتر می‌رود؟

بطور کلی سرعت و میزان مسافت اسکوتر برقی بسته به مدل آن و ویژگی‌هایی مثل باتری، فرمان و سایر قابلیت هایی که دارد، متغیر است  و نمی‌توان عدد ثابتی را در نظر گرفت. همچنین توصیه می‌شود که با پیمودن هر 5 الی 8 کیلومتر، به اسکوتر برقی استراحت دهید. 
اما بطور کلی طی تحقیقاتی که انجام شده، اسکوترهای برقی آفرود، 6 اینچ، 8 اینچ و 10 اینچ حداقل 10 کیلومتر و اسکوترهای حرفه‌ای تر مثل اسکوتر برقی تاشو، دسته دار و ناین بات حداقل 20 کیلومتر و حداکثر تا 40 کیلومتر را نیز طی می‌کنند.

نحوه شارژ اسکوتر برقی چگونه است؟

قبل از بررسی نحوه شارژ اسکوتر برقی بهتر است بدانیم که اسکوتر برقی چگونه شارژ می‌شود؟ زمانی که اسکوتر برقی هشدار شارژ می‌دهد، باید دست از سواری آن بکشید و آن را به شارژ بزنید. برای این کار باید حتما شارژر هم ولتاژ با باتری را داشته باشید. کنار دکمه ی پاور اسکوتر پورت شارژ وجود دارد. شارژر را به آن بزنید و سر دیگرش را به پریز وصل نمائید. 
وقتی شارژر را به اسکوتر وصل می‌کنید چراغ شارژ آن به رنگ قرمز در می‌آید. زمانی که چراغ شارژ سبز شد باید اسکوتر را از شارژ بکشید. اگر بیش از این مقدار در شارژ بماند باتری آسیب خواهد دید. 

نحوه شارژ اسکوتر برقی

شارژ اسکوتر برقی به چند روش متفاوت انجام می‌شود که در زیر به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

1- شارژر اصلی: همراه با خرید اسکوتر برقی شارژر اصلی دریافت خواهید کرد، برای شارژ با استفاده از شارژر اصلی ابتدا شارژر را به برق وصل کرده و سپس آیینه شارژر را با ورودی قرار بدهید، در این حالت باتری به طور کامل شارژ خواهد شد.

2- شارژر ماشین: شارژر ماشین نیز جزء متداول‌ترین روش‌ها برای شارژ اسکوتر برقی می‌باشد؛ باتری اسکوتر را با استفاده از شارژر ماشین می‌توان شارژ کرد.

3- شارژر قابل حمل: اگر شما در سفر هستید، شارژر قابل حمل کم حجم و سبک را می‌توانید با خود ببرید و اسکوتر برقی خود را به راحتی شارژ کنید.

مدت زمان شارژ باتری اسکوتر برقی بستگی به نوع باتری، مدل اسکوتر و شرایط شارژ دارد. اما طبق معمول لازم است باتری به مدت حداقل ۴-۶ ساعت شارژ شود. بهتر است بعد از پایان شارژ، باتری به مدت حداقل یک ساعت دیگر در شارژر بماند تا با باتری لیتیوم یونی بهبود یابد.

درباره آن که چگونه باتری خوب برای اسکوتر برقی را تشخیص دهید، باید گفت که معمولاً باتری‌های پرقدرت مناسب برای اسکوتر، بیشتر برندهای شناخته شده و معتبری مانند Samsung ،Panasonic ،LG و Sony هستند. باتری‌های با کیفیت برای اسکوترهای برقی عمر طولانی‌تری دارند و قابلیت شارژ را بازتر از باتری‌های کم کیفیت می‌دهند. 

شارژر را از کدام طرف بزنیم؟

برای این که بدانیم شارژر را از کدام طرف بزنیم، باید به شکل و علامت روی شارژر دقت کنیم. معمولا به روی شارژر اسکوتر برقی، علامتی گذاشته می‌شود که نشان دهنده این است که شارژر را از این جهت باید بزنید. همچنین سعی کنید تا شارژر را به آرامی اتصال کنید زیرا در صورتی که محکم این کار را انجام دهید، هم پورت و هم شارژر ممکن است آسیب ببیند.

 

مدت زمان شارژ اسكوتر برقی چقدر است؟

زمانی که چراغ هشدار شارژ روشن شد باید دست از اسکوتر سواری بکشید و آن را به شارژ بزنید. پس از اتصال به شارژ حدودا بین 2 الی 3 ساعت طول می‌کشد تا یک اسکوتر کامل شارژ شود و رنگ چراغ آن سبز شود. پس از سبز شدن چراغ سریعا اسکوتر را از شارژ بکشید.

مدت زمان لازم برای شارژ یک اسکوتر برقی به دو عامل وابسته است: ظرفیت باتری و نوع شارژر. برای مثال، اگر باتری اسکوتر 4000 میلی آمپر ساعت باشد و شارژر 2 آمپری، زمان لازم برای شارژ کامل باتری در حدود 2 ساعت خواهد بود.

شارژر را از کدام طرف بزنیم؟

به طور کلی، مدت زمان شارژ باتری اسکوتر برقی معمولاً بین 4 تا 8 ساعت است، ولی این مدت زمان می‌تواند به علت نوع باتری، قدرت شارژر و وضعیت باتری مختلف باشد. همچنین، می‌توانید در دفعات بعدی باتری را سریعتر شارژ کنید، یعنی شارژ باتری شاید کمتر از 4 ساعت طول بکشد.

 

اسکوتر برقی چقدر شارژ نگه می دارد؟

شرکت های سازنده اسکوتر برقی برای این پارامتر همواره اعدادی را در کاتالوگ های خود ذکر می‌کنند. هر شرکت میزان شارژی که یک اسکوتر می‌تواند نگه دارد را به نحوی در کاتالوگ های خود بیان می‌کنند. برخی این میزان را با حداکثر مسافت طی شده می‌سنجند. برخی دیگر با مدت زمانی که اسکوتر می‌تواند با یک بار شارژ حرکت کند را بیان می‌کنند. در هر صورت اعدادی که شرکت ها عنوان می‌کنند برای شرایط کاملا نرمال است. 
اما همیشه این شرایط نرمال وجود ندارد و عواملی هستند که بر میزان شارژ اسکوتر تاثیر گذارند که در ادامه آن ها را بررسی می‌کنیم. 

 

جهت مشاهده تمام مدل های شارژر اسکوتر برقی روی دکمه ی زیر کلیک کنید

باتری های اسکوتر شما چگونه پیر می‌شوند؟

باتری‌های اسکوتر با استفاده بیشتر و زمان بیشتر پیر می‌شوند. این امر به دلیل تخلیه و شارژ مکرر باتری هاست و برای جلوگیری از پیری زودرس باید رعایت رفتارهای مناسبی را در قبال بهره برداری از آنها داشته باشید.

1- باتری‌های اسکوتر باید هنگامی که شارژ آن‎ها پایین آمد، به طور کامل شارژ شوند و پس از آن بتوانند به طول عمر بیشتری دست یابند.

کاهش عمر باتری اسکوتر برقی

2- برای حفظ باتری های اسکوتر، مطمئن شوید که آنها در دمای مناسب قرار دارند. در دمای بالا یا پایین، باتری ها سریعتر خالی می‌شوند و به طور پیشگیرانه از نگهداری آنها در دمای مناسب استفاده کنید.

3- برای جلوگیری از پیری باتری، از شارژ کردن اضافه باتری‌ها خودداری کنید. بخشی از خراب شدن باتری های اسکوتر به دلیل شارژ اضافه می‌باشد.

4- استفاده نامناسب از اسکوتر، مثل استفاده از زمان طولانی پارک در منزل در صورتی که باتری هم بر روی آن قرار دارد باعث پیری بیشتر باتری خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود، در صورت عدم استفاده از اسکوتر، باتری آن را حداقل یک بار در هفته شارژ کنید.

 

علت شارژ نشدن اسکوتر برقی چیست؟

اسکوترهای برقی دارای قطعات حساس و ظریفی هستند و ممکن است که به دلایل مختلفی مثل رعایت نکردن فرد و یا باکیفیت نبودن باتری اسکوتر و یا شارژر، خوب کار نکنند. در ادامه رایج ترین دلایل را بررسی خواهیم کرد:

  • خرابی شارژر: اولین و ساده‌ترین دلیل شارژ نشدن اسکوتر برقی، خرابی شارژر است. اگر شارژر اسکوتر شما آسیب دیده باشد، نمی‌تواند جریان برق کافی را به باتری منتقل کند و در نتیجه اسکوتر شارژ نمی‌شود. برای بررسی سلامت شارژر، می‌توانید آن را به یک دستگاه دیگر مانند تلفن همراه وصل کنید. اگر شارژر گوشی شما را شارژ کرد، شارژر اسکوتر شما نیز سالم است.
  • خرابی باتری: دومین دلیل شارژ نشدن اسکوتر برقی، خرابی باتری است. باتری‌های اسکوتر برقی به مرور زمان و با استفاده مکرر، فرسوده می‌شوند و ظرفیت خود را از دست می‌دهند. در این صورت، باتری دیگر نمی‌تواند جریان برق کافی را از شارژر دریافت کند و در نتیجه اسکوتر شارژ نمی‌شود. برای بررسی سلامت باتری، می‌توانید آن را به یک تعمیرگاه اسکوتر برقی ببرید.
  • اتصال ضعیف شارژر و باتری: سومین دلیل شارژ نشدن اسکوتر برقی، اتصال ضعیف شارژر و باتری است. اگر کابل شارژر یا سوکت شارژر اسکوتر شما آسیب دیده باشد، ممکن است اتصال ضعیف ایجاد شود و در نتیجه اسکوتر شارژ نشود. برای بررسی سلامت اتصال شارژر و باتری، می‌توانید کابل شارژر را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ‌گونه آسیبی ندارد. همچنین می‌توانید سوکت شارژر اسکوتر را با یک سوکت شارژر سالم جایگزین کنید.
  • وجود مشکل در مدار شارژ: چهارمین دلیل شارژ نشدن اسکوتر برقی، وجود مشکل در مدار شارژ است. مدار شارژ وظیفه انتقال جریان برق از شارژر به باتری را بر عهده دارد. اگر مدار شارژ آسیب دیده باشد، جریان برق نمی‌تواند به باتری منتقل شود و در نتیجه اسکوتر شارژ نمی‌شود. برای بررسی سلامت مدار شارژ، می‌توانید اسکوتر را به یک تعمیرگاه اسکوتر برقی ببرید.

اسکوتر برقی را در حالت روشن یا خاموش شارژ کنیم؟

اکثر اسکوترهای برقی قابل شارژ در هر حالتی (روشن یا خاموش) هستند. اما برخی تولید کنندگان ممکن است توصیه کنند که اسکوتر را در حالت خاموش شارژ کنید تا باتری بهتر شارژ شود. به طور کلی، توصیه می‌شود که قبل از شارژ اسکوتر برقی، دستورالعمل های مربوط به مدل خاص خود را مطالعه کنید و به طور دقیق دنبال کنید. همچنین بهتر است از شارژر اصلی تولید کننده استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بدست آورید و از حداقل سایر دستگاه های الکترونیکی استفاده کنید تا برق مصرفی بیشتر نشود.

تاثیر سطح بر مدت نگه داری شارژ اسکوتر برقی

یکی از موثرترین عوامل تاثیر گذار روی شارژ باتری های اسکوتر برقی سطحی است که اسکوتر روی آن حرکت می کند. بهترین سطح سطحی است که هیچ گونه ناهمواری و زبری ای نداشته باشد. مانند سرامیک و پارکت. سطح سرامیک از پارکت هم برای اسکوتر سواری مناسب تر است و در واقع سرامیک بهترین سطح برای اسکوتر سواری است و سعی کنید در اکثر مواقع روی این سطح به بازی و تفریح بپردازید. فرش را می توان بدترین سطح برای اسکوتر سواری دانست که از عمر موتورها و باتری اسکوتر می‌کاهد. آسفالت و جاده های خاکی پر چاله و چوله نیز از بدترین سطوح برای اسکوتر سواری هستند.

تاثیر وزن بر مدت زمان شارژ اسکوتر برقی

هر چقدر وزن اسکوتر سوار کمتر باشد به باتری اسکوتر فشار کمتری وارد می‌شود و شارژ آن دیرتر خالی می‌شود. البته اگر بیشتر از وزن پیشنهادی برای اسکوتر به آن فشار وارد کنید، نه تنها میزان شارژ باتری به شدت کاهش می‌یابد بلکه به مرور زمان به بدنه و سایر قطعات داخل اسکوتر آسیب جدی می‌رسد.

تاثیر سرعت در مدت شارژ اسکوتر برقی

هر اسکوتر برقی‌ یک حد سرعتی دارد و می‌توانید تا آن مقدار با اسکوتر خود سریع بروید. معمولا شرکت ها برای اینکه مدت زمان نگه داری شارژ اسکوتر خود را اعلام می‌کنند، آن را با حداکثر سرعت بیان می‌کنند. اگر کمتر از حداکثر سرعت سریع بروید می‌توانید از اسکوتر خود به مدت طولانی تری استفاده کنید.

همچنین اگر در حین حرکت شتاب آنی به اسکوتر بدهید یا به عبارتی دیگر حرکتی شوک دار انجام دهید نیز باتری زودتر خالی خواهد شد.

دما چه تاثیری بر ماندگاری شارژ باتری اسکوتر برقی خواهد داشت؟

اگر از اسکوتر خود در دماهای غیر معمول، خیلی سرد و خیلی گرم، استفاده کنید باتری اسکوتر شما زودتر خالی خواهد شد. و همچنین ممکن است آسیب های جدی به باتری وارد کند.

تاثیر دما بر ماندگاری شارژ باتری اسکوتر برقی

همچنین در صورتی که از اسکوتر خود به صورت مکرر در طول روز استفاده کنید، یعنی پس از هر بار شارژ خالی شدن، آن را به شارژ بزنید و بلافاصله پس از اتمام شارژ از آن استفاده کنید مدت زمان نگهداری شارژ کاهش خواهد یافت. زیرا دستگاه و باتری گرم بوده و آمپر بیشتری خواهد کشید.

 

اسکوتر برقی 6 اینچ، 8 اینچ و 10 اینچ چقدر شارژ نگه می دارند؟

اسکوترهای برقی بالانس 6 اینچ، 8 اینچ و 10 اینچ معمولا به یک اندازه شارژ نگه می‌دارند؛ که حدودا 40 دقیقه  الی یک ساعت می باشد. اما ممکن است به دلیل تفاوت سایز چرخ ها افراد با وزن بیشتر از اسکوترهای 10 اینچ و 8 اینچ استفاده کنند، و همچنین برای راندن آن ها با خیال راحت تر در سطوح سخت استفاده کنند. بنابراین می‌توان گفت به طور متوسط اسکوتر برقی 6 اینچ شارژ بیشتری نسبت به 8 اینچ و 8 اینچ نسبت به 10 اینچ نگه می دارند. همچنین اسکوتر برقی تاشو حدودا 40 الی 60 دقیقه شارژ را نگه می‌دارد که نسبت به سایر اسکوتر ها قدرت بهتری دارند.

با هاوربرد آفرود چقدر می توان سواری کرد؟

هاوربرد آفرود هم مانند سایر هاوربردها در حدود یک ساعت در شرایط ایده آل می‌توانند شارژ نگه دارند. اما چون هاوربرد آفرود معمولا در سطوح ناهموار و شیبدار استفاده می‌شود میزان شارژ آن کاهش می‌یابد.

اسکوتر برقی تاشو، شیائومی و ناین بات چقدر شارژ نگه می‌دارند؟

اسکوترهای برقی دسته دار در مدل ها و برندهای مختلفی در بازار موجود می‌باشند. این اسکوترها بر خلاف هاوربردها ژیروسکوپ ندارند و انرژی باتری آن ها فقط صرف موتور می‌شود. در بین اسکوترهای دسته دار تاشو اسکوترهای ناین بات بیشترین شارژ را نگه می‌دارند و می‌توانید با آنها بین 2 الی 3 ساعت سواری کنید. سایر اسکوتر های دسته دار از جمله اسکوتر های شیائومی معمولا بین 1 الی 2 ساعت می‌توانند شما را جابه‌جا کنند.

اسکوتر برقی تک چرخ چقدر شارژ نگه می دارد؟

یکی از جذابترین و هیجان انگیز ترین اسکوترهای برقی اسکوترهای تک چرخ می‌باشند که کار با آنها هم بسیار دشوار است. از این اسکوترها در ایران بسیار کم است. این تک چرخ ها به دلیل تکنولوژی پیچیده تری که دارند از قیمت بالاتری هم برخوردارند. مدت زمان نگهداری شارژ این اسکوترها هم در حدود 1 ساعت می‌باشد.

دلیل شارژ نشدن اسکوتر برقی چیست؟

شارژر معیوب و از کار افتاده اسکوتر برقی

عمدتا، مشکلات شارژ نشدن اسکوترها به دلیل معیوب بودن و مشکلات خود شارژر می‌باشد. اگر مطمئن نیستید که مشکل دقیقا از عیب شارژر است یا باتری، می‌توانید شارژر را با اسکوتر سالم دیگری با همان مدل امتحان کنید. اگر همچنان شارژرتان اسکوتر را شارژ نکرد نشان دهنده آن است که شارژر معیوب است.
با یک ولت متر ولتاژ خروجی شارژر را تست کنید. ولتاژ باید چند ولت بیشتر از ولتاژ اسمی استاندارد باشد. اگر ولتاژ خروجی صفر یا کمتر از ولتاژ اسمی باشد، به این معنی است که شارژر معیوب است. در صورت خرابی شارژر، باید شارژر اسکوتر برقی را برای همان مدل اسکوتر تعویض کنید.

پورت یا درگاه شارژر اسکوتر خراب است

اگر باتری یا شارژر شما به خوبی کار می‌کند و تمام اجزای آن سالم هستند، ممکن است پورت شارژ روی اسکوتر مشکل داشته باشد. کابل و کانکتورهای درگاه شارژر را بررسی کنید و یا می‌توانید از یک ولت متر برای بررسی ولتاژ باتری در صورتی که شارژ نمی‌شود استفاده کنید.

آب خوردگی اسکوتر برقی

ممکن است بر حسب اتفاق باتری اسکوتر با رطوبت و آب در تماس باشد و دچار آب زدگی شود، این امر باعث اتصال کوتاه باتری شده و اختلال شارژ را موجب می‌شود. با توجه به اینکه باتری اسکوتر زیر شاسی و عرشه اسکوتر قرار دارد جدا کردن یا تعویض آن کار آسانی نیست و حتما باید توسط متخصص و تعمیرکار مربوطه انجام شود. اکیدا توصیه می‌شود که زیر بارش برف و باران سنگین از اسکوتر خود استفاده نکنید.

دلیل شارژ نشدن اسکوتر برقی چیست؟

معیوب شدن مدار شارژ برد اسکوتر

همانطور که می‌دانید پک باتری در محلی جدا از برد اسکوتر قرار می‌گیرد. اما این بدین معنا نیست که باتری تحت کنترل برد اصلی نیست، بلکه برد اصلی اسکوتر وظیفه کنترل جریان شارژ را برعهده دارد، به همین دلیل زمانی که شارژ اسکوتر کاهش پیدا می کند، پیام ضعیف بودن یا کم بودن باتری را پردازش و با علائم یا چراغ های اسکوتر نمایش می دهد.

هنگامی که برد اسکوتر توانایی کنترل، تشخیص و رساندن جریان برق را به باتری از دست بدهد، عمل شارژ باتری با اختلال مواجه می‌شود؛ توصیه می‌شود برای تعمیر برد اسکوتر با متخصصین مربوطه و خدمات پس از فروش تماس حاصل فرمایید و اگر اطلاعات و تخصصی در این زمینه ندارید هرگز خودسرانه دست به تعمیر برد نزنید تا متحمل هزینه‌های اضافی نشوید.

فرسوده و معیوب شدن باتری اسکوتر

عمده ترین و اصلی ترین دلیل شارژ نشدن باتری های اسکوتر، معیوب بودن خود باتری می‌باشد.
تاریخ استفاده از اسکوترتان را چک کنید؛ اگر باتری اسکوتر خود را بیش از 6 ماه شارژ نکرده اید، قطعا اسکوتر شما نیاز به یک باتری جدید از همان مدل قبلی دارد. در این مدت، باتری قدرت خود را از دست می‌دهد و مواد شیمیایی داخل آن خراب می‌شود.
دما را چک کنید. باتری های لیتیومی به شدت تحت تاثیر دمای بالا قرار می‌گیرند. اگر هنگام شارژ شدن اسکوتر دمای باتری به طور غیر عادی پایین یا غیرعادی بالا باشد (بعنوان مثال کمتر از 20 درجه سلسیوس) قادر به شارژ شدن نخواهد بود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 4.4]

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب
سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
ساپتک شاپ

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

نحوه ارتباط*